Kreacja graficzna w około 80% decyduje o skuteczności reklamy na Facebooku. Na pozostałe około 20% składają się: tekst, nagłówek, opis oraz guzik CTA. Jak przygotować grafikę, żeby kampania, której będzie częścią, była maksymalnie skuteczna?
Na początek muszę zaznaczyć, że każda firma ma swój indywidualny charakter, dlatego ścisłe trzymanie się uniwersalnych zasad, w niektórych przypadkach może okazać się nieskuteczne. Kluczem do sukcesu reklam na Facebooku jest testowanie kolejnych rozwiązań i na tej podstawie ustalanie zasad sprawdzających się najlepiej dla danego rodzaju kampanii.
Facebook oferuje coraz więcej miejsc, w których można wyświetlać reklamy m.in.: prawa kolumna, aktualności desktopowe i mobilne, Audience Network. Jako że w każdym z nich reklama prezentowana jest w nieco inny sposób, kreacje reklamowe również powinny być tworzone w myśl innych zasad. Przykładowo, reklamy prezentowane w prawej kolumnie, mimo że wymagają grafiki o wymiarach 1200×628 px – czyli takiej samej jak w przypadku standardowego formatu reklamy wyświetlanej w aktualnościach – w praktyce osiągają zdecydowanie mniejsze rozmiary niż wspomniane kreacje, co oznacza, że nie należy umieszczać na nich zbyt wiele elementów (szczególnie drobnych) i treści, ponieważ kreacja będzie nieczytelna.
Aby zwrócić uwagę użytkowników Facebooka, warto zamiast standardowych formatów reklamowych, wybierać te mniej oczywiste, jak chociażby video slideshow czy multiproduct ads, w których można nie tylko bardziej kreatywnie przedstawić promowany produkt czy usługę, ale także które są na tyle niestandardowe, że prowokują internautów do zatrzymania się i poświęcenia im chwili – a to właśnie na nią czekają reklamodawcy, ponieważ może się ona przerodzić w konkretne działanie, jeśli oczywiście użytkownik zostanie dalej odpowiednio pokierowany: na spersonalizowaną stronę docelową.
Na grafice powinien znaleźć się promowany produkt/usługa, najlepiej jednak niekonwencjonalnie zaprezentowany. Ważne jest to, aby dobrać sposób jego przedstawienia do potrzeb lub zainteresowań grupy odbiorczej. Przykładowo, jeśli promowanym produktem jest kosiarka do trawy, można na grafice umieścić zadowoloną osobę, która właśnie jej używa (po to, aby odbiorca – właściciel trawnika – również chciał poczuć to uczucie podczas koszenia własnego trawnika). Z kolei jeśli promowana jest np. usługa doradztwa finansowego, na zdjęciu mogą znaleźć się osoby podpisujące umowę. Ważne jest przy tym to, żeby nie korzystać ze zdjęć stockowych, na których przedstawione osoby wyglądają sztucznie i są zbyt wyidealizowane – z takimi postaciami część odbiorców nie ma śmiałości się identyfikować, natomiast druga część jest na nie uodporniona. Oznacza to, że efekt z reklamy będzie mniejszy. Co więcej, warto wspomnieć, że te „lepsze” zdjęcia stockowe mogą być już „opatrzone”, ponieważ były wykorzystane w wielu kampaniach: jeśli użytkownik to skojarzy, najprawdopodobniej nie będzie zainteresowany aktualną reklamą.
Najlepiej korzystać z autorskich zdjęć i grafik. Ciekawostką może być to, że wzrok odbiorcy podąża zwykle za wzrokiem osoby przedstawionej na fotografii, tak więc najlepiej jeśli jest on zwrócony w kierunku guzika CTA lub zawołania do działania. Co więcej, to wizerunki kobiet zwracają większą uwagę i częściej prowadzą do konwersji.
Porównując reklamy na Facebooku z reklamami AdWords skierowanymi na sieć reklamową, można śmiało powiedzieć, że grafika nie powinna być przygotowana w identyczny sposób dla obu tych kanałów – nie wystarczy więc przeformatować banerków adwordsowych na grafikę do Facebook Ads.
Treść zawarta na reklamowej grafice facebookowej nie powinna zajmować więcej niż 20% obrazu – wcale nie dlatego, że Facebook nie wyraża na to zgody, ale dlatego, że mimo iż dopuszcza takie grafiki, to jednak obcina zasięgi wykorzystującym je kampaniom, a także podwyższa im stawki za kliknięcia/wyświetlenia – tak więc po prostu się to nie opłaca.
Dostępne jest narzędzie, które pokazuje, czy grafika facebookowa zawiera odpowiednią ilość treści: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay/. Warto z niego korzystać przed zatwierdzeniem grafiki reklamowej na Facebooka.
Na banerze przeznaczonym do social media nie warto umieszczać także przycisku CTA, ponieważ jest on mylący: użytkownicy nie mogą w niego kliknąć, dodatkowo odwraca uwagę od guzika umieszczonego zwykle pod zdjęciem (m.in. w reklamach standardowych umiejscowionych w aktualnościach), a który przenosi osobę potencjalnie zainteresowaną promocją do strony, na której może dokonać konwersji).
Przed uruchomieniem pierwszej kampanii reklamowej warto ustalić kolorystykę poszczególnych kreacji, a także porozmawiać o swego rodzaju szablonie, który będzie wykorzystany w kolejnych działaniach (ustalić m.in.: z której strony będzie zawsze umieszczane logo – im bardziej dyskretne, tym lepiej, ponieważ nie kojarzy się tak bardzo z przekazem reklamowym – czy tekst będzie u góry, czy na dole, jakie elementy grafiki będą stałe, czy kolejne kreacje będą tworzyć wspólną historię itp.). Dobrze, żeby grafika nawiązywała do kolorystyki i zdjęć, wykorzystywanych na stronie internetowej reklamowej firmy. W ten sposób buduje się rozpoznawalność marki i przyzwyczaja się odbiorców do swojej obecności na Facebooku. Dzięki temu po okresie działań wizerunkowych będą oni przygotowani do tego, aby zatrzymywać wzrok na kreacji, co daje większe prawdopodobieństwo dokonania przez nich konwersji.
Warto też pamiętać o tym, że grafika przeznaczona do prezentowania na urządzeniach mobilnych będzie się różniła od tej na desktopy. Ich użytkownicy mają bowiem inne przyzwyczajenia, a co za tym idzie również oczekiwania. W przypadku grafik na mobile dobrze pamiętać o tym, żeby najważniejsze elementy (takie, które mają zostać zauważone przez użytkowników) znalazły się z lewej strony – prawa jest bowiem zwykle zasłonięta przez palec, którym przewijane są wyświetlane informacje. Tworząc kreacje graficzne na desktopy, też należy wziąć pod uwagę umiejscowienie reklamy – ponieważ kreacja w prawej kolumnie powinna nieco różnić się od tej skierowanej na aktualności, zachowując przy tym wspólny szablon.
Codziennie z Facebooka korzystają miliony użytkowników z całego świata – wśród nich znajdują się twoi potencjalni klienci. Jak jednak możesz zainteresować ich swoimi usługami? Musisz przygotować strategię promocji, w której jedną z głównych ról będzie odgrywać grafika reklamowa. Twoim zadaniem jest przygotować ją w taki sposób, aby zwracała uwagę użytkowników – o skuteczności reklamy decyduje bowiem właśnie ten mikromoment. Wiedząc, na jakie elementy zwrócić uwagę podczas przygotowywania kreacji graficznej, możesz stworzyć przekaz, który będzie prowokował użytkowników Facebooka do dokonywania konwersji.
Joanna Poczęsna