Brand Hero czyli jak kreskówka może wznieść Twój biznes na wyższy poziom?
Brand Hero to najprościej mówiąc bohater, maskotka marki, która reprezentuje bliskie firmie wartości i realizuje powierzoną jej misję. Może być nie tylko śmieszną kreskówką, ale np. realistyczną postacią czy charakterystycznym przedmiotem. Najważniejsze by wykreowana postać była spójna ze strategią marki dla której została stworzona. Bohater oderwany od wartości i wizji marki, którą ma reprezentować staje się tylko zwykłym rysunkiem.
Bohater Marki to żaden wymysł współczesnego marketingu. Pierwsze skrzypce w tej dziedzinie odegrał Pan Bibendum znany szerzej jako Ludzik Michelean. Ten pulchny jegomość obchodzi w tym roku 120 urodziny. Całkiem nieźle się trzyma jak na te lata 😊 Na polskim rynku najbardziej znani Brand Herosi to m.in.: Mały Głód (Danio), Serce i Rozum (Orange), Krowa Milka (Milka), Miś Plush (Plus) czy Mr Hajs (Vivus).
No dobrze, ale czy…
Brand Hero to domena tylko wielkich brandów?
Oczywiście, że nie! Szczególnie teraz kiedy walka o uwagę i pozostanie w pamięci klienta stało się wyjątkowo trudne. Niemal każdy rynek jest już wystarczająco nasycony, a co za tym idzie – firmy oferują podobne usługi czy produkty, które potencjalnemu klientowi ciężko od siebie odróżnić. Warto zatem wyjść naprzeciw odbiorcy i pomóc mu zapamiętać się z jak najlepszej strony. W jaki sposób? Ot, chociażby tworząc swojego Bohatera Marki.
Jakie korzyści płyną z posiadania własnego Brand Hero?
- Bohater Marki wyróżnia firmę, pozwala ją zapamiętać, tworzy coś w rodzaju linku, który odsyła świadomość klienta do konkretnej marki. Charakteryzuje ją w pewien sposób. Nie bez powodu mówi się, że obraz jest wart miliona słów – przede wszystkim mózg łatwiej zapamiętuje obrazy niż słowa. Być może ktoś nie zapamięta nazwy Twojej marki, ale będzie kojarzył, że „to ta firma z niebieskim stworkiem” 😉
- Sprawdza się na rynkach nasyconych. W sytuacji gdy na podstawowym poziomie Twoja konkurencja oferuje taką samą lub podobną usługę/ produkt. Bohater Marki pomaga klientowi podjąć decyzję o wyborze, ponieważ podświadomie odwołuje się do emocji – w tym przypadku do sympatii związanej z Bohaterem Marki.
- Jest doskonałym kompanem do komunikacji w social media. Brand Hero może bezpośrednio kontaktować się konsumentami, nie tylko rozmawiając o Twoich produktach czy usługach ale także tworząc własne historie. Dzięki temu nie będziesz mieć już problemu z tym „co wrzucić na nasz fanpage?!”
- Brand Hero angażuje fanów, posiadając takiego „pomocnika” możesz pozwolić sobie na nieco luźniejszą komunikację i wzbudzenie zaangażowania dzięki odrobinie rozrywki. W końcu, kto powiedział, że Twój Bohater musi być poważny jak msza żałobna?
- Pomaga w nawiązaniu pozytywnych relacji między klientem a marką. W końcu jesteśmy bardziej sympatyczni w stosunku do marki, która nas bawi czy edukuje niż do marki, która mówi „Kup nasz produkt!”.
- Bohater urozmaica komunikację w social media, ale także sam jest tematem do tworzenia contentu. Komunikacja, w której znajdzie się miejsce dla Brand Hero może być prawdziwą perełką storytellingu. Dlaczego nie skorzystać z takiej szansy?
- Wzbogaca komunikację marki, dodaje jej głębi. Każda marka oferująca produkty czy usługi, które w nieznacznym stopniu różnią się od produktów konkurencji (tak jak np. Coca- Cola i Pepsi) potrzebuje głębi – a wiec „czegoś więcej”– wartości, przekonań. Głębia to cechy nie związane bezpośrednio z produktem czy usługą, ale takie, które definiują Cię w oczach klientów. Brand Hero jest dobrym nośnikiem takich cech.
- Dobrze zaprojektowany Bohater wyróżnia się oryginalnością i dopełnia spójność przekazu marki
- Brand Hero lekiem dla tzw. „nudnych marek”. Komunikacja branż takich jak ubezpieczenia, księgowość czy przemysł może nie wzbudzać szczególnego entuzjazmu. No chyba, że pierwsze skrzypce w komunikacji będzie odgrywał Brand Hero, który nieco rozładuje tę nudną atmosferę.
Przykładowy post z wykorzystaniem Bohatera Marki
- Pomaga przekazać to co trudne lub nudne. Informacja (np. o zmianie przepisów) przekazana jako suchy tekst lub umieszczona na sztampowej grafice raczej nie wygląda zachęcająco. Skomplikowany proces produkcyjny opisany specjalistycznym językiem też nie jest zbyt porywający. Jednak gdy do przekazania takich informacji „zatrudnimy” naszego bohatera – np. w formie filmu instruktarzowego czy przykuwającej uwagę grafiki, percepcja informacji szybuje w górę. To proste – mamy na czym „zawiesić oko” 😊 Spójrz na przykład:
- Niekiedy Brand Hero ociepla wizerunek, nadaje marce ludzkiej twarzy. W skrajnych przypadkach zmienia całkowicie wizerunek przedsięwzięcia. Przykładem takiej zmiany było wprowadzenie przez Orange sympatycznych postaci – Serca i Rozumu.
- Brand Hero może Cię zastąpić w wirtualnym świecie. Jeśli skupiasz się na budowaniu marki osobistej, ale nie chcesz ciągle epatować sobą w mediach – postaw na własnego Brand Hero – niech stanie się Twoim reprezentantem, avatarem z którego możesz korzystać gdy tylko masz ochotę. I wiesz co jest najlepsze? Wcale nie musisz mu za to płacić 😉
Jeśli chcesz się wyróżnić, zbudować oryginalną, ciekawą komunikację, zaangażować swoich odbiorców i zaskarbić sobie ich sympatię – zastanów się nad stworzeniem własnego Bohatera. Pamiętaj jednak, aby było on zgodny z wizją i archetypem Twojej marki.
Autorka
Jola Korczak – Dobrze nakreślam strategie i rysunki dla biznesu
www.dobrzenakreslone.pl
FB: https://www.facebook.com/dobrzenakreslone/
Insta: https://www.instagram.com/dobrze_nakreslone/
Email: jola@dobrzenakreslone.pl
Tel: 512837280