Gliwice ul. Saturna 1(+48) 505 067 616studio@moform.pl

Ubiory firmowe w identyfikacji wizualnej marki

Post 4 of 41
Ubiory firmowe w identyfikacji wizualnej marki

Mówiąc o dress code, czyli zasadach ubioru w danym miejscu pracy, warto wiedzieć, że zawsze wychodzimy z pozycji „to pracodawcy ma być dobrze”.

Określony dress code lub odzież firmowa jest jednym z elementów kształtowania profesjonalnego wizerunku Twojej marki – nie ważne, czy to się pracownikom podoba, czy też nie. Pracownik zatrudniając się w danej firmie automatycznie akceptuje jej wewnętrzny dress code.

Oczywiście nową odzież firmową lub dress code wprowadzamy przy zachowaniu zasad zdrowego rozsądku i pamiętając o godności osobistej naszych pracowników!

Jasno określony dress code chroni dobre imię Twojej firmy!

Przykład: eleganckie markowe uniformy ekspedientów w sklepie Massimo Dutti

Przykład: eleganckie markowe uniformy ekspedientów w sklepie Massimo Dutti [źródło: http://pogue.by/wp-content/uploads/2017/08/massimo_dutti_minsk-1-7-600×600.jpg]

Wprowadzając odzież firmową i/lub konkretne zasady ubioru przestajesz się zastanawiać, jak dziś przyjdzie ubrany pracownik X lub pracownica Z.  Mając koszulki z logo firmy lub koszule z firmowym haftem, Twoi pracownicy codzienne wiedzą, w co się ubrać, by odpowiednio wyglądać.

Twoi klienci czują się pewniej w towarzystwie pracowników ubranych w odzież firmową. Firmowy dress code to dla nich wizualne potwierdzenie kompetencji osób z którymi rozmawiają.

Wprowadzenie odzieży firmowej to też nowe obowiązki!

Ty, jako pracodawca, wprowadzając odzież firmową, zobowiązujesz się zapewnić pracownikom dostęp do odpowiedniej ilości jej elementów np. nakrycia głowy, apaszki z logo lub krawata, 2 koszul z firmowym haftem, spodni lub spódnicy w ustalonej kolorystyce itd.

Jednocześnie Twoi pracownicy zobowiązują się do dbania o swój strój firmowy, utrzymywania go w czystości i porządku.

Po wprowadzeniu dress codu Twoi klienci (w niektórych przypadkach!) mogą się czuć zobowiązani do sprawdzenia danych osobowych lub kompetencji pracownika, który tego dress codu nie przestrzega.

Przykład MUSI iść z góry

Prezesi i karda kierownicza również muszą nosić odzież firmową. Jeśli pracownicy mają firmowe koszule i kamizelki, to szef może mieć np. garnitur z logo firmy i tym samym być wizerunkowym przykładem dla reszty pracowników. Bo przykład zawsze idzie z góry!

Przykład: wygląd pracowników irlandzkiego banku Permanent TSB

Przykład: wygląd pracowników irlandzkiego banku Permanent TSB [źródło: https://www.jsd.co.uk/wp-content/uploads/2015/12/perm-4.jpg]

Przykład: służbowe uniformy u obsługi pociągów Kolei Śląskich

Przykład: służbowe uniformy u obsługi pociągów Kolei Śląskich [źródło: https://d-nm.ppstatic.pl/ kadr/k/r/e4/6f/ 4e835c57c4f8a_o,size,933×0,q,70,h,1e1707.jpg]

9 pytań, które musisz sobie zadać przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian

1. Jaki dress code wpłynie pozytywnie na szeroko rozumiany wizerunek Twojej firmy?

Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT podkreślają ich mocną pozycję lidera na rynku, a pasażerów zapewniają o bezpieczeństwie … Za to czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin budzą kompletnie inne skojarzenia! Prawda? 😉

Czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin

Czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin https://media.cntraveler.com/photos/53e2fba5dddaa35c30f685ac/master/pass/virgin-atlantic-john-rocha.jpg

Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT

Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT [źródło: https://n744pm.files.wordpress.com/2014/05/stew.jpg]

2. Jaki dress code wpłynie pozytywnie na obsługę klientów?

Przykład: mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy ułatwiają klientom znalezienie odpowiednich doradców. Co oczywiście zwiększa sprzedaż!

3. Jaki dress code ułatwi Twoim ludziom pracę?

Przykład: odzież firmowa dla pracowników fizycznych rozwiązuje problem zamartwiania się uszkodzeniem w pracy swoich prywatnych ubrań.

4. Jaki dress code przyczyni się do wzrostu przychodów Twojej firmy?

Przykład: zainwestowanie w stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami może w widoczny sposób wpłynąć na ich większą sprzedaż

Stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami

Stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami [źródło: https://www.jsd.co.uk/wp-content/uploads/2015/08/Liz-Earle1.jpg]

mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy

mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy [źródło: http://portret24.pl/wp-content/uploads/
2016/05/fotografia-korporacyjna-castorama-11.jpg]

5. Czy dress code może poprawić atmosferę panującą w Twojej firmie?

Przykład: w wielu miejscach pracy zarówno Panie, jak i Panowie pozwalają sobie na zbytni luz lub przesadne eksponowanie nagości, co prowadzi do niepotrzebnych zgrzytów i pretensji. Dobrze przemyślany dress code może to zmienić!

6. Jaki dress code wpłynie pozytywnie na morale pracowników?

Przykład: bardzo przemyślany dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie jest idealnym przykładem pięknego, łaskawego dla sylwetki i praktycznego stroju do pracy

7. Jaki dress code już sprawdza się w Twojej działalności i branży?

Przykład: elegancki strój dealerów samochodowych spełnia dokładnie taką samą rolę jak odważny styl kelnerek w nocnym klubie.

8. Jaki dress code mógłby Cię wyróżnić spośród konkurencji?

Przykład: biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform, a dzięki lokalizacji w wielu centrach handlowych, ich błękitne koszule z czerwonymi guzikami, czerwone apaszki lub krawaty i granatowe kostiumy stały się szeroko rozpoznawalne. Widzisz i wiesz, że tu gdzieś na pewno jest Itaka 🙂

Biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform

Biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform [źródło: https://www.itaka.pl/cms/img/u/salony/ rzeszow_galeria_rzeszow_wew.jpg]

Dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie

Dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie [źródło: http://kochamslodkie.pl/blog/wp-content/uploads/2015/03/expo-sweet_011.jpg]

9. Na jakie przeszkody możesz natrafić w trakcie wprowadzania dress code i kto lub co może Ci pomóc je pokonać?

Przykłady przeszkód:

  • wysokie koszty wprowadzenia uniformów,
  • zróżnicowanie sylwetek wśród pracowników (czasem nie wystarczy podział na rozmiar S, M, L),
  • obwarowania wynikające z przepisów prawnych np. BHP
  • bardzo duże zróżnicowanie wykonywanych przez pracowników czynności np. praca biurowa + praca na magazynie + wyjazdy do klientów wymagają stroju schludnego, praktycznego, wygodnego, mało gniotliwego i dostosowanego do warunków atmosferycznych…

Osoby, które mogą Cię wesprzeć to m.in.:

  • znajomy z innej branży, który podpowie, jak krok po kroku wprowadził dress code u siebie,
  • znajoma z banku, która przypomni sobie, jak ją uczono zasad firmowego dress code,
  • specjalista od brandingu, który podpowie jakie kolory i logo pasują do Twojej branży i jednocześnie pozwolą Ci się wyróżnić,
  • osobista stylistka lub doradca wizerunku, który podpowie, jakie fasony, materiały, długości i zestawienia firmowych barw najlepiej sprawdzą się w stroju Twoich pracowników,
  • Twoi pracownicy, którzy być może będą mieli tak świetne pomysły, że wyjdzie z tego wasz wspólny projekt!

Pamiętaj, że wprowadzając standaryzację ubioru, budujesz spójny, zewnętrzny wizerunek swojej firmy, stawiasz na jej większą rozpoznawalność wśród klientów oraz wzmacniasz więź pracowników z samą marką.

 

Jednak automatycznie standaryzacja stroju może obniżać kreatywność Twoich pracowników, ich otwartość na innowacyjne rozwiązania oraz zaangażowanie w indywidualną obsługę klienta.  Po prostu Panią, czy Pana w firmowym mundurku łatwo zastąpić kimś innym. Klient często nie widzi różnicy. Jak zawsze, wszystko ma swoje plusy i minusy 🙂

Powodzenia!

Autorka
Marcelina Górska – Osobista Stylistka ludzi przedsiębiorczych
https://www.facebook.com/garderobawpigulce/
http://garderobawpigulce.pl
tel. 693 077 766

MENU