Najbardziej bezpośredni kontakt z marką ma jej odbiorca, trzymając w ręku produkt. Aby tak się stało, produkt trafił do ręki, czy koszyka zakupowego klienta, musi zostać opakowany – ciekawiej, oryginalniej – lepiej, niż propozycje obok. Szukając wypróbowanego wcześniej perfum, serka, czy proszku do prania, klient „skanuje” półki sklepowe w poszukiwaniu logo marki.
Aby opakowanie w pożądany sposób komunikowało wartości marki, wyróżniało się spośród sąsiednich – spowodowało decyzję zakupową, musi przede wszystkim w zrozumiały sposób przekazywać informację o produkcie i być zaprojektowane według wytycznych indywidualnej strategii reklamowej. Jego cechy muszą uwzględniać założenia marketingowe – odpowiadać potrzebom grupy docelowej i specyfice branży, którą produkt reprezentuje.
Opakowanie wspierające wizerunek marki eksponuje logo na tle budzącym emocje – pozytywne skojarzenia, charakterystyczne dla strategii marketingowej danego produktu. Dobre opakowanie podnosi prestiż np. kosmetyku, kawy czy herbaty poprzez niebanalny kształt, materiał i uszlachetnienia druku (tłoczenia, okienka, złocenia, lakier wybiórczy) . Oddziałując na odbiorcę, powoduje pożądaną decyzję zakupową – sprzedaje się.
Przemyślany projekt opakowania, spójny z identyfikacją wizualną marki, właściwie komunikujący przekaz marketingowy, budzi skojarzenia z wartościowym towarem. Zwracająca uwagę, dobrze opracowana etykieta, informująca o cechach i zaletach produktu, ułatwia konsumentowi dokonanie wyboru.
Bardzo często to opakowanie a nie cena, czy miejsce na półce sklepowej przesądza decyzję zakupową. Dobra marka zawsze jest eksponowana na dobrym opakowaniu.