Znakiem towarowym jest wszelkie oznaczenie, które nadaje się do odróżnienia towarów/usług jednego przedsiębiorstwa od towarów/usług innego przedsiębiorstwa. Najczęściej spotyka się znaki towarowe jako: oznaczenia słowne, słowno-graficzne, lub przestrzenne. Przykład: Kubuś ®, Winiary®, TVN®
Dzięki nabyciu prawa ochronnego na znak towarowy można zakazać konkurencji stosowania tego znaku na terenie danego kraju oraz nabyć wyłączne prawo do domeny internetowej, zwiększyć prestiż marki/produktu/firmy.
Tak, można je chronić jako znak towarowy przestrzenny lub wzór przemysłowy.
Klasy w znaku towarowym to obszary, w których jest on chroniony. Łącznie jest 45 klas, z czego 34 przemysłowe i 11 usługowych. Np. klasa 16 – to wszelkie materiały papierowe i wyroby z tektury, klasa 35 – to usługi budowlane, naprawy, usługi instalacyjne. Przykład: Orlen® posiada znak towarowy zarejestrowany w wielu klasach, między innymi 1, 4, 6, 7, 9, 11; Kubuś® posiada znak towarowy zarejestrowany w klasie 32.
Tak, jeśli zostaną zarejestrowane w różnych klasach i nie zachodzi niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd konsumenta, czyli zachowana jest zdolność odróżniająca znaku.
Postępowanie przed Urzędem Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej (UP RP) trwa ok. 1,5 roku. W tym czasie UP RP udziela lub odmawia udzielenia ochrony na znak towarowy. Opłata za zgłoszenie wynosi 450 zł za zgłoszenie zawierające 1 klasę oraz 120 zł za każdą następną klasę. Opłata za udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 400 zł za każdą wskazaną we wniosku klasę. Ochrona na znak towarowy trwa w nieskończoność, należy ją jednak przedłużać co 10 lat wnosząc opłatę do UP RP.
Tak, to prawda. Jest to coraz częściej spotykana praktyka. Zdarza się również, że właściciel chronionego znaku towarowego nie tylko odbiera domenę internetową, ale żąda zmiany nazwy firmy oraz wnosi sprawę do sądu domagając się zwrotu uzyskanych korzyści majątkowych z tytułu posługiwania się znakiem towarowym.
Polecam skorzystanie z możliwości bezpłatnego sprawdzenia dostępności do rejestracji dowolnego znaku towarowego lub zarejestrowanych znaków konkurencji – link do baz znaków towarowych:
https://www.tmdn.org/tmview/bookmark?q=tp%3AEM%2CPL%20AND%20sc%3AFiled%2CRegistered&lang=pl#
wystarczy wpisać szukaną nazwę „firmy” lub „produktu”.
Maciej Karpiński – ULTRAPATENT (http://ultrapatent.eu)
Badania patentowe i rozeznanie technologiczne – Komercjalizacja nauki i technologii – Szkolenia i doradztwo w zakresie uzyskania i zarządzania własnością intelektualną przedsiębiorstwa – Ocena innowacyjności produktu, technologii, projektu.