Gliwice ul. Saturna 1(+48) 505 067 616studio@moform.pl

Kolor jako element identyfikacji wizualnej

Post 24 of 41
Kolor jako element identyfikacji wizualnej

Kolor jest – co oczywiste – nieodłącznym elementem identyfikacji wizualnej firmy i na ogół staje się jednym z najbardziej istotnych elementów kojarzonych z marką. Właściwie dobrana kolorystyka firmowa ułatwia rozpoznawalność firmy na rynku, kształtuje jej tożsamość i określa wizerunek, stanowiąc element komunikacji niewerbalnej danej organizacji.

Jeśli chcemy wywołać u odbiorcy właściwe skojarzenia z marką, powinniśmy pamiętać po pierwsze o symbolice samych barw, po drugie – o ogólnych zasadach kojarzenia kolorystyki z daną branżą. Inne kolory są wybierane dla firm związanych z motoryzacją, inne – gdy projektujemy logo firmy z branży IT. Jednocześnie nie zapominajmy, by wybrane kolory firmowe odróżniły firmę od jej branżowej konkurencji. Co więcej, również cechy założonego odbiorcy, takie jak płeć, wiek, wykształcenie czy status majątkowy powinny znaleźć swoje odbicie w wybranych przez projektanta barwach.

Przy wyborze kolorów należy pamiętać również o warunkach technicznych nanoszenia danych barw na różne podłoża (w tym np. grawery i inne realizacje jednobarwne) – z tych względów zalecana jest oszczędna paleta kolorów.

Kolory zimne

SZARY jest symbolem neutralności i równowagi. Może budować także nastrój formalny, a nawet żałobny. Jego jasne odcienie są substytutem koloru białego, ciemne – czarnego. Świetnie zestawia się go z innymi kolorami, tworząc dzięki temu nowe znaczenia, np.:

– niebieski – formalna elegancja korporacji,
– różowy, fiolet, pastelowa zieleń – kobiecość.

SREBRNY w zależności od użycia może budować dwa odmienne skojarzenia – z elegancją, zamożnością i luksusem albo też z przemysłem, nowoczesnością i najnowszymi technologiami.

NIEBIESKI jest symbolem powagi i prawdomówności – jako taki wzbudza zaufanie (zwłaszcza gdy użyjemy obok siebie różnych jego odcieni). Ciemnoniebieski/granatowy symbolizuje stabilność, inteligencję, wyraża konserwatywne wartości. Barwa niebieska dobrze funkcjonuje również w zestawieniach ze srebrnym lub szarym – tu kojarzy się z elegancją; z żółtym – przywołuje uwagę odbiorcy, symbolizuje energię; z czerwonym, który dzięki zestawieniu z błękitem staje się bardziej stonowany oraz z zielonym, tworząc wyważoną kompozycję przywodzącą na myśl stabilność.

TURKUS jest kolorem kobiecym, uspokaja, stwarza atmosferę sentymentalną. Szczególnie silny element kobiecy symbolizuje w zestawieniu z pudrowym różem czy bladym fioletem.

Z kolei zestawiony z odcieniami żółci i pomarańczu przywodzi na myśl klimat sportowej rywalizacji i świeżości. W połączeniu z bielą i czernią narzuca nam skojarzenie z klimatem art deco.

ZIELEŃ zawiera w sobie całe mnóstwo skojarzeń – z nowością, wiosną, ożywieniem, młodością, a także harmonią i równowagą – jednak może przywodzić na myśl także brak doświadczenia.

Przyrodnicze konotacje wywołuje zwłaszcza w połączeniu z błękitem, fiolet i zieleń to energia i świeżość, z kolei zestawienie zieleni, zwłaszcza ciemnej, z intensywną czerwienią już prawie jednoznacznie przywołuje na myśl Boże Narodzenie.

Zestawienia żółty-zielony, czarny-zielony i biało-zielony są z kolei często spotykane w kolorystyce klubów sportowych.

Kolory ciepłe

RÓŻ przywodzi na myśl przede wszystkim kobiecość, romantyzm i delikatność. Elegancji doda mu czerń, odcienie szarości i granatu.

CZERWIEŃ jest bardzo emocjonującą, silną barwą, budującą skojarzenia z tempem i rywalizacją. Z jednej strony to barwa miłości, władzy, powodzenia – z drugiej: przemocy i niebezpieczeństwa.

W połączeniu z pomarańczem i odcieniami żółci emanuje intensywną radością, z fioletem – elegancją, zamożnością i władzą. Jak zostało wspomniane przy kolorze niebieskim – barwa czerwona dodaje mu ciepła i dynamiki.
– pomarańczowy, żółty – świeżość, intensywność, radość,

POMARAŃCZOWY dyskretnie przyciąga naszą uwagę. Kojarzony jest z energią i ciepłem, a co za tym idzie – także zdrowiem (ma pobudzać emocje i… apetyt).

W zestawieniu z zielenią może się kojarzyć z egzotyką, w parze z odcieniami niebieskiego przywodzi na myśl ruch i energię. Bardziej intensywne zestawienia tworzy z ciemnym fioletem i odcieniami czerwieni lub żółtego. Takie pary przykuwają uwagę, sugerują energię i intensywność.

ŻÓŁTY ma znaczenie niezwykle zróżnicowane, dlatego trzeba być ostrożnym przy wyborze tej właśnie barwy jako dominującej w identyfikacji wizualnej firmy. Jego odbiór zależy często od kultury, w jakiej przyszło mu funkcjonować. Pozytywne skojarzenia z żółcią w jednej kulturze (nadzieja, odwaga, szczęście)

mogą się zderzyć z negatywnymi konotacjami zakorzenionymi w innej (tchórzostwo, oszustwo, zazdrość, śmierć).

Żółć mocno zwraca uwagę zwłaszcza w połączeniu z czerwonym i niebieskim. Gdy zestawimy ją z pomarańczowym, przywodzi na myśł zdrowie, świeżość, radość, a także lato. Stonowana czarnym i szarym bywa wyróżnikiem nowoczesnych technologii.

ZŁOTY niemal jednoznacznie kojarzy się z luksusem, bogactwem i przepychem (tu zwłaszcza ciemniejsze odcienie). W niewielkich ilościach dodaje nieco ekskluzywności, zastosowany na większej powierzchni może się kojarzyć z ekstrawagancją. Dobrze komponuje się z kolorami spoza podstawowej palety barw.

BRĄZ, nieco podobnie jak niebieski i granatowy – jest kojarzony

z szacunkiem, niezawodnością i uczciwością. Jest także symbolem ciepła, przyjaźni i zdrowia. Zestawienia z brązem cechują się niebanalnością. Szczególną uwagę należy zwrócić na paletę barw ziemi, gdzie brąz jest – obok zieleni i rudości – bardzo istotnym składnikiem, a także na bardzo eleganckie połączenia z zielenią, szarym, ciemnym fioletem lub rdzawoczerwonym.

Kolory neutralne

CZERŃ świetnie sprawdza się zarówno w zestawieniu z szarościami (tu przywołuje skojarzenia ze stonowaniem i konwencjonalnością), jak i z dużo żywszymi barwami.

Jest to kolor wywołujący wiele skojarzeń zarówno z elegancją, powagą i stabilnością, jak i z tajemniczością i zmysłowością. Jest także tradycyjną barwą żałoby, ale i buntu. Świetnie sprawdza się zarówno w zestawieniu z szarościami

BIEL to kolor niewinności i czystości. Potrafi ożywić pastelowe zestawienia, a także łagodnie łączyć dwie intensywne barwy, rozjaśniając je.

FIOLET to barwa neutralna temperaturowo. Przywołuje rozmaite skojarzenia, zależne również od odcienia tej barwy. Te głębsze, ciemniejsze, kojarzone są z zamożnością i szlachetnością. Jaśniejsze przywołują na myśl raczej romantyzm, nostalgię i delikatność. W zestawieniu z różem silnie kojarzy się z kobiecością, połączony z zielenią przywołuje radość, skojarzenia z naturą otrzymamy, łącząc fiolet z odcieniami brązu.

BEŻ jest dobrym tłem i uzupełnieniem dla podstawowych barw logo, sam natomiast rzadko staje się jego główną barwą.

ECRU, KOŚĆ SŁONIOWA to bardzo eleganckie, uspokajające kolory, oznaczające miękkość oraz czystość. Rozjaśniają inne barwy, stanowiąc dla nich doskonałe tło, i – razem ze wspomnianym wyżej beżem – jest składnikiem palety kolorów ziemi.

Pamiętajmy o symbolice barw, tworząc nowe logo dla firmy. Zapoznajmy się z najważniejszymi skojarzeniami dotyczącymi danego koloru, mając na uwadze podstawową zasadę, że barwy ciepłe budzą skojarzenia z dynamizmem i energią, czym pchają do działania, natomiast zimne kolory raczej uspokajają i stabilizują.

Z obiema paletami świetnie łączą się kolory z grupy neutralnej – tych barw używa się do logotypów, sloganów oraz teł opakowań lub reklam produktów.

MENU