Aby właściwie spozycjonować markę, niezbędna jest dobra NAZWA
Nazwa firmy kreuje pozytywny wizerunek firmy, skupia uwagę, zwiększa zainteresowanie produktem lub usługą. Dobrze, gdy nawiązuje do profilu działalności i wyróżnia firmę na tle konkurencji. Powinna być też perswazyjna i skłaniać klientów do zakupu, czy skorzystania z usługi firmy. Przemyślana nazwa dobrze brzmi w każdym języku – nie jest słowem źle się kojarzącym, ani wulgarnym.
Na rozpoznawalność marki w znacznym stopniu wpływa zapamiętywalność nazwy – zwykle wybieramy te produkty, czy usługi, których nazwy brzmią nam znajomo. Właściwą nazwę łatwo się wymawia i zapisuje. Od razu zapada w pamięć. Najlepsza jest jednowyrazowa i nie bazująca na nietypowej pisowni znanego powszechnie wyrazu. Lepsze są nazwy ogólniejsze, pozwalające na przebranżowienie się przedsiębiorstwa w przyszłości a nie będące bezpośrednim nawiązaniem do produktu lub usługi.
Nazwa firmy musi być inna od konkurencji w branży, czy innej lokalnej firmy. Absolutnie nie może wprowadzać swoim podobieństwem w błąd. Nazwa może być abstrakcyjna lub nawiązywać do profilu branży firmy. Nazw, które zostały zastrzeżone absolutnie nie można powielać, nawet jeśli firma reprezentuje inną branżę, czy obszar działania.
Podstawą jest rejestracja domeny z rozszerzeniem .pl. Jeśli firma działa na rynku międzynarodowym można wykupić również domeny .com i .eu,. Tworząc firmę o nazwie istniejącej już domeny .pl odsyłamy klientów do konkurencji …
Opracowując nazwę, trzeba zidentyfikować grupę docelową – określić odbiorców marki. Aby przekaz był maksymalnie skuteczny, nazwa musi być dla nich zrozumiała. Może to być grupa specjalistów branży, młodzież, osoby starsze, pasjonaci jednego z hobby, rodzice.
Nazwę – inicjały trudno zapamiętać. Są uzasadnione tylko w sytuacji, gdy markę sygnuje swoim nazwiskiem rozpoznawalna osoba, np. projektant mody. Skrótowiec można też użyć przy odświeżaniu wizerunku firmy o długiej historii i powszechnie znanej nazwie. Jednak najłatwiej wypromować jest markę, której nazwa nie jest skrótowcem.
Przekaz marketingowy łatwo jest wesprzeć odpowiednim sloganem, stanowiącym element logo. Slogan mało znanej marki ułatwia potencjalnym klientom zapamiętanie branży i wartości firmy.
Nazwa firmy może zaważyć na sukcesie lub porażce marki. Jest pierwszym elementem przekazu marketingowego – na niej buduje się całą identyfikację wizualną. Trafna, oryginalna nazwa, reprezentująca realną wartość dla jej odbiorców, obniża koszty promocji i ułatwia zbudowanie silnej marki. Dobrą nazwę łatwo zapamiętać. Jest perswazyjna i pozytywnie wpływa na decyzje klientów. Generuje zyski – po to jest tworzona!