Budowa relacji z klientem, poszukiwanie wyróżników marki na rynku, tworzenie pozycji lidera dla produktu lub usługi to wszystko, czym zajmuje się branding. Przedsięwzięcia brandingowe budują dobre relacje z konsumentami i zapewniają nie tylko przyciąganie nowych, ale i utrzymywanie dotychczasowych. Dzięki nim nasza marka powinna stać się bardziej wartościowa dla klienta od marki konkurencji.
Dla firmy najważniejszy jest klient lojalny, gdyż koszt pozyskania nowego klienta jest wielokrotnie wyższy od kosztu utrzymania klienta dotychczasowego. Ponadto klient lojalny jest skłonny kupować produkty i usługi marki droższej, ale takiej, którą darzy zaufaniem. Marka musi więc oferować produkty stale wysokiej jakości. Łatwiej też decyduje się na zakup/sprawdzenie nowego produktu lub usługi znanej sobie marki, niż wypróbowanie oferty firmy, z która nie łączy go żadna relacja.
Nawet satysfakcja klientów nie jest wystarczającym warunkiem ich lojalności. Tylko mała grupa usatysfakcjonowanych klientów jest lojalna – nie poszukuje nowych dostawców, czy usługodawców, ani nie rozważa otrzymywanych propozycji. Ale ta grupa, oceniająca własną satysfakcję bardzo wysoko, jest gotowa rekomendować partnera biznesowego. Najlepsze marki w rankingach posiadają najwyższą jakość obsługi klientów, inne aspekty komunikacji marketingowej są na daleko niższych pozycjach. W budowaniu marki najważniejsze są pozytywne doświadczenia, których doznają klienci w kontakcie z firmą – zdecydowanie bardziej istotne od deklaracji i obietnic w przekazie reklamowym.
Ale, by klient zainteresował się naszą ofertą, obietnica jest niezbędna. Obietnicą jest już znane powszechnie logo i nazwa produktu oraz historia wiarygodności wobec klienta – przekonanie, że w procesie zakupu kolejnej usługi, czy produktu, zostanie on tak samo dobrze, na najwyższym poziomie obsłużony. Marka musi być wiarygodna i przewidywalna.
Marka jest także zbiorem skojarzeń związanych z produktem i wewnętrznym przekonaniem klienta, że zakup przyniesie mu same korzyści – prestiż, spokój, bezpieczeństwo, zabawę, czy rozwój jego biznesu. W budowaniu marki nie wystarczy już standardowe pokazanie produktu z wachlarzem jego zalet. Potencjalny klient lubi przekaz inteligentny, taki w którym tylko zestawia się produkt z jakimś problemem do rozwiązania. Samodzielne skojarzenie korelacji powoduje skupienie się nad tym przekazem, lepsze jego zapamiętanie a nawet zbudowanie relacji przywiązania i lojalności.
Strategię pozycjonowania marki można opracować po przeprowadzeniu badania doświadczeń klientów. Dzięki znajomości wyników audytu można zaprojektować obietnicę marki, pożądane doświadczenia konsumentów, za które są gotowi zapłacić oraz sposób ich przekazu. Obietnica musi jednak zostać rzetelnie zrealizowana, tylko tak zbuduje się silną markę. Odpowiedzialność za ten proces muszą podjąć wszyscy kluczowi pracownicy firmy, działania powinny objąć wszystkie aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Markę tworzą pozytywne wrażenia klientów z kontaktu z pracownikami firmy. Dlatego zaangażowanie całego personelu ma w budowaniu marki tak istotne znaczenie. Marka to obietnica, która musi być dotrzymana. Grupą, do której należy w pierwszym rzędzie kierować działania brandingowe są klienci kluczowi – dla większości firm jest to niewielki procent z ogółu konsumentów – grupa o największych dochodach. Koniecznie trzeba zadbać o to, aby klientom kluczowym dostarczyć tak pożądanych doświadczeń, aby byli skłonni do rekomendowania naszej firmy rodzinie i znajomym. Wyróżnienie się na rynku w sposób ceniony przez kluczowych klientów, w oparciu o ich doświadczenia, jest pewną metodą budowy silnej, zarabiającej marki.
Na koniec, podsumowując – warto budować silna markę! Dlaczego? Firma przeprowadzająca branding może pozwolić sobie na łatwe wprowadzanie nowych produktów i usług – marka gwarantuje sukces przedsięwzięcia, obniżenie ceny usługi/produktu przy zachowaniu ich wysokiej jakości, utrzymanie szerokiej grupy lojalnych klientów oraz zdobycie bardzo dobrej pozycji negocjacyjnej z partnerami biznesowymi i partnerami akcji marketingowych. Po prostu – silne marki są polecane i kupowane!