Ubiory firmowe w identyfikacji wizualnej marki
Mówiąc o dress code, czyli zasadach ubioru w danym miejscu pracy, warto wiedzieć, że zawsze wychodzimy z pozycji „to pracodawcy ma być dobrze”.
Określony dress code lub odzież firmowa jest jednym z elementów kształtowania profesjonalnego wizerunku Twojej marki – nie ważne, czy to się pracownikom podoba, czy też nie. Pracownik zatrudniając się w danej firmie automatycznie akceptuje jej wewnętrzny dress code.
Oczywiście nową odzież firmową lub dress code wprowadzamy przy zachowaniu zasad zdrowego rozsądku i pamiętając o godności osobistej naszych pracowników!
Jasno określony dress code chroni dobre imię Twojej firmy!
Przykład: eleganckie markowe uniformy ekspedientów w sklepie Massimo Dutti [źródło: http://pogue.by/wp-content/uploads/2017/08/massimo_dutti_minsk-1-7-600×600.jpg]
Wprowadzając odzież firmową i/lub konkretne zasady ubioru przestajesz się zastanawiać, jak dziś przyjdzie ubrany pracownik X lub pracownica Z. Mając koszulki z logo firmy lub koszule z firmowym haftem, Twoi pracownicy codzienne wiedzą, w co się ubrać, by odpowiednio wyglądać.
Twoi klienci czują się pewniej w towarzystwie pracowników ubranych w odzież firmową. Firmowy dress code to dla nich wizualne potwierdzenie kompetencji osób z którymi rozmawiają.
Wprowadzenie odzieży firmowej to też nowe obowiązki!
Ty, jako pracodawca, wprowadzając odzież firmową, zobowiązujesz się zapewnić pracownikom dostęp do odpowiedniej ilości jej elementów np. nakrycia głowy, apaszki z logo lub krawata, 2 koszul z firmowym haftem, spodni lub spódnicy w ustalonej kolorystyce itd.
Jednocześnie Twoi pracownicy zobowiązują się do dbania o swój strój firmowy, utrzymywania go w czystości i porządku.
Po wprowadzeniu dress codu Twoi klienci (w niektórych przypadkach!) mogą się czuć zobowiązani do sprawdzenia danych osobowych lub kompetencji pracownika, który tego dress codu nie przestrzega.
Przykład MUSI iść z góry
Prezesi i karda kierownicza również muszą nosić odzież firmową. Jeśli pracownicy mają firmowe koszule i kamizelki, to szef może mieć np. garnitur z logo firmy i tym samym być wizerunkowym przykładem dla reszty pracowników. Bo przykład zawsze idzie z góry!
Przykład: wygląd pracowników irlandzkiego banku Permanent TSB [źródło: https://www.jsd.co.uk/wp-content/uploads/2015/12/perm-4.jpg]
Przykład: służbowe uniformy u obsługi pociągów Kolei Śląskich [źródło: https://d-nm.ppstatic.pl/ kadr/k/r/e4/6f/ 4e835c57c4f8a_o,size,933×0,q,70,h,1e1707.jpg]
9 pytań, które musisz sobie zadać przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian
1. Jaki dress code wpłynie pozytywnie na szeroko rozumiany wizerunek Twojej firmy?
Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT podkreślają ich mocną pozycję lidera na rynku, a pasażerów zapewniają o bezpieczeństwie … Za to czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin budzą kompletnie inne skojarzenia! Prawda? 😉
Czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin https://media.cntraveler.com/photos/53e2fba5dddaa35c30f685ac/master/pass/virgin-atlantic-john-rocha.jpg
Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT [źródło: https://n744pm.files.wordpress.com/2014/05/stew.jpg]
2. Jaki dress code wpłynie pozytywnie na obsługę klientów?
Przykład: mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy ułatwiają klientom znalezienie odpowiednich doradców. Co oczywiście zwiększa sprzedaż!
3. Jaki dress code ułatwi Twoim ludziom pracę?
Przykład: odzież firmowa dla pracowników fizycznych rozwiązuje problem zamartwiania się uszkodzeniem w pracy swoich prywatnych ubrań.
4. Jaki dress code przyczyni się do wzrostu przychodów Twojej firmy?
Przykład: zainwestowanie w stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami może w widoczny sposób wpłynąć na ich większą sprzedaż
Stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami [źródło: https://www.jsd.co.uk/wp-content/uploads/2015/08/Liz-Earle1.jpg]
mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy [źródło: http://portret24.pl/wp-content/uploads/
2016/05/fotografia-korporacyjna-castorama-11.jpg]
5. Czy dress code może poprawić atmosferę panującą w Twojej firmie?
Przykład: w wielu miejscach pracy zarówno Panie, jak i Panowie pozwalają sobie na zbytni luz lub przesadne eksponowanie nagości, co prowadzi do niepotrzebnych zgrzytów i pretensji. Dobrze przemyślany dress code może to zmienić!
6. Jaki dress code wpłynie pozytywnie na morale pracowników?
Przykład: bardzo przemyślany dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie jest idealnym przykładem pięknego, łaskawego dla sylwetki i praktycznego stroju do pracy
7. Jaki dress code już sprawdza się w Twojej działalności i branży?
Przykład: elegancki strój dealerów samochodowych spełnia dokładnie taką samą rolę jak odważny styl kelnerek w nocnym klubie.
8. Jaki dress code mógłby Cię wyróżnić spośród konkurencji?
Przykład: biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform, a dzięki lokalizacji w wielu centrach handlowych, ich błękitne koszule z czerwonymi guzikami, czerwone apaszki lub krawaty i granatowe kostiumy stały się szeroko rozpoznawalne. Widzisz i wiesz, że tu gdzieś na pewno jest Itaka 🙂
Biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform [źródło: https://www.itaka.pl/cms/img/u/salony/ rzeszow_galeria_rzeszow_wew.jpg]
Dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie [źródło: http://kochamslodkie.pl/blog/wp-content/uploads/2015/03/expo-sweet_011.jpg]
9. Na jakie przeszkody możesz natrafić w trakcie wprowadzania dress code i kto lub co może Ci pomóc je pokonać?
Przykłady przeszkód:
- wysokie koszty wprowadzenia uniformów,
- zróżnicowanie sylwetek wśród pracowników (czasem nie wystarczy podział na rozmiar S, M, L),
- obwarowania wynikające z przepisów prawnych np. BHP
- bardzo duże zróżnicowanie wykonywanych przez pracowników czynności np. praca biurowa + praca na magazynie + wyjazdy do klientów wymagają stroju schludnego, praktycznego, wygodnego, mało gniotliwego i dostosowanego do warunków atmosferycznych…
Osoby, które mogą Cię wesprzeć to m.in.:
- znajomy z innej branży, który podpowie, jak krok po kroku wprowadził dress code u siebie,
- znajoma z banku, która przypomni sobie, jak ją uczono zasad firmowego dress code,
- specjalista od brandingu, który podpowie jakie kolory i logo pasują do Twojej branży i jednocześnie pozwolą Ci się wyróżnić,
- osobista stylistka lub doradca wizerunku, który podpowie, jakie fasony, materiały, długości i zestawienia firmowych barw najlepiej sprawdzą się w stroju Twoich pracowników,
- Twoi pracownicy, którzy być może będą mieli tak świetne pomysły, że wyjdzie z tego wasz wspólny projekt!
Pamiętaj, że wprowadzając standaryzację ubioru, budujesz spójny, zewnętrzny wizerunek swojej firmy, stawiasz na jej większą rozpoznawalność wśród klientów oraz wzmacniasz więź pracowników z samą marką.
Jednak automatycznie standaryzacja stroju może obniżać kreatywność Twoich pracowników, ich otwartość na innowacyjne rozwiązania oraz zaangażowanie w indywidualną obsługę klienta. Po prostu Panią, czy Pana w firmowym mundurku łatwo zastąpić kimś innym. Klient często nie widzi różnicy. Jak zawsze, wszystko ma swoje plusy i minusy 🙂
Powodzenia!
Autorka
Marcelina Górska – Osobista Stylistka ludzi przedsiębiorczych
https://www.facebook.com/garderobawpigulce/
http://garderobawpigulce.pl
tel. 693 077 766