Określony dress code lub odzież firmowa jest jednym z elementów kształtowania profesjonalnego wizerunku Twojej marki – nie ważne, czy to się pracownikom podoba, czy też nie. Pracownik zatrudniając się w danej firmie automatycznie akceptuje jej wewnętrzny dress code.
Oczywiście nową odzież firmową lub dress code wprowadzamy przy zachowaniu zasad zdrowego rozsądku i pamiętając o godności osobistej naszych pracowników!
Przykład: eleganckie markowe uniformy ekspedientów w sklepie Massimo Dutti [źródło: http://pogue.by/wp-content/uploads/2017/08/massimo_dutti_minsk-1-7-600×600.jpg]
Twoi klienci czują się pewniej w towarzystwie pracowników ubranych w odzież firmową. Firmowy dress code to dla nich wizualne potwierdzenie kompetencji osób z którymi rozmawiają.
Ty, jako pracodawca, wprowadzając odzież firmową, zobowiązujesz się zapewnić pracownikom dostęp do odpowiedniej ilości jej elementów np. nakrycia głowy, apaszki z logo lub krawata, 2 koszul z firmowym haftem, spodni lub spódnicy w ustalonej kolorystyce itd.
Jednocześnie Twoi pracownicy zobowiązują się do dbania o swój strój firmowy, utrzymywania go w czystości i porządku.
Po wprowadzeniu dress codu Twoi klienci (w niektórych przypadkach!) mogą się czuć zobowiązani do sprawdzenia danych osobowych lub kompetencji pracownika, który tego dress codu nie przestrzega.
Prezesi i karda kierownicza również muszą nosić odzież firmową. Jeśli pracownicy mają firmowe koszule i kamizelki, to szef może mieć np. garnitur z logo firmy i tym samym być wizerunkowym przykładem dla reszty pracowników. Bo przykład zawsze idzie z góry!
Przykład: wygląd pracowników irlandzkiego banku Permanent TSB [źródło: https://www.jsd.co.uk/wp-content/uploads/2015/12/perm-4.jpg]
Przykład: służbowe uniformy u obsługi pociągów Kolei Śląskich [źródło: https://d-nm.ppstatic.pl/ kadr/k/r/e4/6f/ 4e835c57c4f8a_o,size,933×0,q,70,h,1e1707.jpg]
Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT podkreślają ich mocną pozycję lidera na rynku, a pasażerów zapewniają o bezpieczeństwie … Za to czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin budzą kompletnie inne skojarzenia! Prawda? 😉
Czerwono – biało – niebieskie uniformy linii Virgin https://media.cntraveler.com/photos/53e2fba5dddaa35c30f685ac/master/pass/virgin-atlantic-john-rocha.jpg
Przykład: eleganckie, dopracowane do perfekcji uniformy linii lotniczych LOT [źródło: https://n744pm.files.wordpress.com/2014/05/stew.jpg]
Przykład: mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy ułatwiają klientom znalezienie odpowiednich doradców. Co oczywiście zwiększa sprzedaż!
Przykład: odzież firmowa dla pracowników fizycznych rozwiązuje problem zamartwiania się uszkodzeniem w pracy swoich prywatnych ubrań.
Przykład: zainwestowanie w stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami może w widoczny sposób wpłynąć na ich większą sprzedaż
Stonowany i schludny wizerunek ekspedientek w sklepie z naturalnymi kosmetykami [źródło: https://www.jsd.co.uk/wp-content/uploads/2015/08/Liz-Earle1.jpg]
mocne kolorystycznie uniformy pracowników Castoramy [źródło: http://portret24.pl/wp-content/uploads/
2016/05/fotografia-korporacyjna-castorama-11.jpg]
Przykład: w wielu miejscach pracy zarówno Panie, jak i Panowie pozwalają sobie na zbytni luz lub przesadne eksponowanie nagości, co prowadzi do niepotrzebnych zgrzytów i pretensji. Dobrze przemyślany dress code może to zmienić!
Przykład: bardzo przemyślany dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie jest idealnym przykładem pięknego, łaskawego dla sylwetki i praktycznego stroju do pracy
Przykład: elegancki strój dealerów samochodowych spełnia dokładnie taką samą rolę jak odważny styl kelnerek w nocnym klubie.
Przykład: biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform, a dzięki lokalizacji w wielu centrach handlowych, ich błękitne koszule z czerwonymi guzikami, czerwone apaszki lub krawaty i granatowe kostiumy stały się szeroko rozpoznawalne. Widzisz i wiesz, że tu gdzieś na pewno jest Itaka 🙂
Biuro podróży Itaka postawiło na pełny uniform [źródło: https://www.itaka.pl/cms/img/u/salony/ rzeszow_galeria_rzeszow_wew.jpg]
Dress code projektantów i pracowników marki Kocham Słodkie [źródło: http://kochamslodkie.pl/blog/wp-content/uploads/2015/03/expo-sweet_011.jpg]
Jednak automatycznie standaryzacja stroju może obniżać kreatywność Twoich pracowników, ich otwartość na innowacyjne rozwiązania oraz zaangażowanie w indywidualną obsługę klienta. Po prostu Panią, czy Pana w firmowym mundurku łatwo zastąpić kimś innym. Klient często nie widzi różnicy. Jak zawsze, wszystko ma swoje plusy i minusy 🙂
Powodzenia!
Autorka
Marcelina Górska – Osobista Stylistka ludzi przedsiębiorczych
https://www.facebook.com/garderobawpigulce/
http://garderobawpigulce.pl
tel. 693 077 766